Wpływ pojemności silnika na składkę OC naszego samochodu

O tym, jak wiele czynników decyduje o cenie za roczną składkę polisy OC, wie z pewnością każdy kierowca, który wypełniając ankietę, musiał w niej zamieścić bardzo szczegółowe dane nie tylko na swój temat, ale przede wszystkim na temat swojego pojazdu. O tym, iż poszczególne kryteria decydują o wysokości składki świadczy również fakt indywidualnej wyceny OC dla każdego kierowcy. I jednym z tych kryteriów jest właśnie pojemność silnika, gdzie w teorii panuje zasada im mniejszy silnik, tym dużo niższe OC czy faktycznie jednak tak jest w praktyce?

Mam szybki samochód, czyli płacę drogie OC?

Szybki, niemal sportowy samochód to z pewnością marzenie wielu kierowców, nawet jeśli jakość polskich dróg czy kodeks drogowy i wynikające z niego ograniczenia prędkości nie pozwalają na jego pełne wykorzystanie, to szybszy zryw na skrzyżowaniu, lepsze przyspieszenie, bardziej dynamiczna jazda przekonują do zakupu silników o pojemności co najmniej 2,0 litra, a czasem i więcej. Towarzystwa Ubezpieczeniowe jednak, muszą brać pod uwagę wszystkie ewentualności, jakie doprowadzają do kolizji czy wypadków drogowych. Oczywiście teoria, że szybciej spowodujemy wypadek sportowym samochodem, jak tym ekonomicznym może być bardzo mylna, jednakże nikt nie może założyć na ile kierowca wykorzysta w pełni moc swojego silnika, bez znaczenia na zakazy czy ograniczenia, a co ważniejsze z pewnością szkoda będzie wyższa przy znaczniejszej prędkości. Dlatego w ankiecie musimy podać pojemność silnika, która wpływa na wysokość składki naszego OC.

Trudno jednoznacznie określić jednakże kiedy ma decydujący wpływ, a kiedy tylko pośredni, ponieważ pokazując przykładowe kalkulacje szybko można się przekonać, że Towarzystwa Ubezpieczeniowe stosują swoje przeliczniki i swoje parametry i często małe różnice pojemności nie będą aż tak wpływać na wysokość składki (zwłaszcza przy pojemnościach między 1,2 a 1,4 litra). Zaskoczyć może również fakt, że auta o dużej pojemności silnika nie zawsze spowodują naliczenie drastycznie wysokiej stawki za roczne OC. Powodem może być tutaj choćby moc silników, gdzie duża pojemność wcale nie będzie oznaczać imponującej ilości KM, a których właściciel może mieć natomiast całkiem sporo już przy mniejszej pojemności silnika.

Przykładowe wyliczenia

By zilustrować różnice wynikające z pojemności silnika, warto oprzeć się na przykładach dwóch modeli samochodów – Opel Corsa i Skoda Superb, a które dość często wybierane są przez polskich kierowców. By uzyskać miarodajne wyniki przyjmijmy, że składka obliczana jest dla mężczyzny, w wieku 40 lat, posiadającego prawo jazdy od 12 lat i 60% wypracowanych zniżek, zarówno na OC oraz na AC. Na początek przeanalizujemy zakup OC dla samochodu Opel Corsa, rok produkcji 2008.

Tutaj ekonomiczny pod względem składki rocznej z tytułu polisy OC model samochodu, to niekoniecznie najsłabszy jednolitrowy silnik z 58 KM pod maską. Jak się bowiem okazuje kwota OC pozostanie taka sama przy pojemności 1,0l, 1,2l, a nawet dla 1,3l, posiadającej już 80 KM. W tej wersji dla naszego kierowcy najtańszą ofertę przygotował MTU z kwotą 255,00 złotych za roczne OC, następnie Proama, oferując 270,00 złotych czy Allianz, w którym kierowca za roczną polisę z tytułu OC zapłaci 358 złotych.

Nieco inaczej będą się już prezentować składki roczne dla modelu 1,4 z mocą 90 KM i dla modelu 1,6 z mocą 150 KM:

Opel Corsa 2008 r. 1,4l, 90KM:

  • MTU – 321,00 PLN
  • Proama – 270, 00 PLN
  • Allianz – 398,00 PLN

Jak widać w Proama pomimo większej pojemności i mocy silnika, stawka za ubezpieczenie OC pozostała taka sama, jak w przypadku modelu 1,0. W pozostałych ofertach ubezpieczeniowych składka została podwyższona między 50 a 70 złotych na rok.

Opel Corsa 2008 r. 1,6 150 KM:

  • MTU – 349,00 PLN
  • Proama – 302,00 PLN
  • Allianz – 398,00 PLN

Jak więc widać nie zawsze poszczególne TU podwyższają składkę przy większej pojemności silnika. Na powyższym przykładzie widać bowiem, iż między ubezpieczeniem Corsy 1,4 l a 1,6 l w TU Allianz nie ma żadnej różnicy. Nie mniej jednak i tak pozostałe dwa TU prezentują korzystniejszą ofertę.

Różnice będą znaczniej widoczne dla samochodów o wyższej pojemności, gdzie przykładem jest Skoda Superb o mocy 1,8l, 2,0l, i 2,8 litra.

Przyjmijmy, że ten sam kierowca, który był właścicielem Opla Corsy, jest zainteresowany obecnie zakupem modelu Skody Superb z 2008 roku. Dane więc właściciela pozostaną te same, przeanalizujemy tylko, jak zmieni się ubezpieczenie na podstawie różnych pojemności silnika.

Skoda Superb - 2008 r. 1,8l, 160KM

  • Aviva – 517,00 PLN
  • Generali- 536,00 PLN
  • Link4- 537,5 PLN

Skoda Superb - 2008r, 2,0l, 115 KM

  • Aviva – 464,00 PLN
  • Generali- 569,00 PLN
  • Link4- 581,00 PLN

Skoda Superb - 2008r, 2,8l, 193 KM:

  • Aviva – 573,00 PLN
  • Generali - 615,00 PLN
  • Link4- 665,00 PLN

Między najsłabszym silnikiem z tej serii czyli 1,8l, a najmocniejszym – 2,8 litra jest więc w zależności od konkretnej firmy ubezpieczeniowej od 60 do 130 złotych różnicy w ubezpieczeniu rocznym za polisę OC. Co ciekawe dla silnika 2,0, który ma niższą moc, bo o 45KM mniej niż wersji 1,8 l, Aviva oferuje również korzystnie niższą składkę roczną.

Wyjątkiem od reguły, iż im wyższa pojemność, tym wyższe ubezpieczenie, są samochody o bardzo dużych silnikach - powyżej 4,0l pojemności, jak na przykład Land Rover czy Range Rover, gdzie stawki ubezpieczeń z tytułu OC kształtują się między 400 a 500 złotych.

Pojemność silnika ma znaczenie.... ale nie zawsze

Oczywiście nie można jednak założyć, że pojemność silnika nie ma żadnego wpływu na wysokość OC, choć w pewnych przypadkach granice między wysokością stawek będą się znacznie zacierać, ale faktem jest, że między ekonomicznym, małym silnikiem, a sportowym czy terenowym, dla tego samego właściciela pojazdu ceny będą znacznie od siebie odbiegać z tendencją rosnącą dla tych mocniejszych silników. Choć warto pamiętać, że Towarzystwa Ubezpieczeniowe pod uwagę biorą różne parametry i to właśnie one mogą powodować, że nasza stawka końcowa będzie wyższa czy niższa.

Już sam element wysokości zniżek, posiadania dzieci, prowadzenia pojazdu przez innych kierowców może uwypuklić różnice między ubezpieczeniami. Dlatego jeśli marzymy o szybkim, sportowym samochodzie, to nie zawsze musimy z niego rezygnować, z obawy przed bardzo wysokim ubezpieczeniem z tytułu OC, musimy jedynie przeanalizować oferty poszczególnych towarzystw Ubezpieczeniowych, gdzie ze względu na jednolite przepisy i warunki obowiązywania umowy z tytułu OC warto decydować się na te najtańsze oferty.

Powiązane tematy