Auto firmowe a OC i AC.

Jak rozliczyć polisę OC na samochód w firmie? Obecnie samochód, podobnie jak laptop, telefon czy organizer jest wręcz standardowym i niezbędnym wyposażeniem każdej, nawet najmniejszej firmy czy działalności gospodarczej. Koszty utrzymania auta firmowego są jednak dużo wyższe niż pozostałego wyposażenia firmy, dlatego większość przedsiębiorców zainteresowana jest odliczaniem wydatków, związanych z zakupem polisy OC, AC czy NNW od przychodów firmy.

Jak rozliczyć polisę OC i AC w ramach działalności gospodarczej?

Jako firma mamy kilka możliwości zarejestrowania i użytkowania samochodu w firmie. Możemy bowiem ująć go w środki trwałe, zarówno jako auto służbowe (firma widnieje jako właściciel w dowodzie rejestracyjnym), jak i prywatne, bądź wykorzystywać auto prywatne, nie ujęte w środkach trwałych, a rozliczane na podstawie ewidencji przebiegu kilometrów. Przyporządkowanie auta do środków trwałych firmy może być korzystnym rozwiązaniem, nie tylko ze względu na możliwość pełnego rozliczania kosztów eksploatacji samochodów, ale również dla poszczególnych ulg podatkowych. Co się dzieje w przypadku użytkowania auta prywatnego nie ujętego w środkach trwałych? Wszelkie koszty, a więc również ubezpieczenie pojazdu rozliczamy tylko i wyłącznie do wysokości wynikającej z przemnożenia liczby przejechanych kilometrów, jak i zgodnie z obowiązującą stawką za każdy 1 kilometr. W ramach tych rozliczeń wymagane jest również prowadzenie tak zwanej ewidencji przebiegu pojazdu, gdzie po stronie kosztów, zgodnie z ilością przejechanych kilometrów możemy odliczać OC i AC.

Jeśli nasz pojazd jest wciągnięty do ewidencji, jako środek trwały, to wszystkie ubezpieczenia, zarówno dobrowolne, jak i obowiązkowe będą stanowić koszt uzyskania przychodu, przy czym pełną kwotę polisy rozliczymy tylko, gdy wartość pojazdu nie przekroczy 20 000 Euro, czyli obecnie około 80 000 złotych. Jeśli natomiast wartość auta jest wyższa niż 20 000 Euro, to ubezpieczenie rozliczamy proporcjonalnie, obliczając kwotę netto pojazdu i ustalając procentową wartość polisy, która może widnieć jako koszt uzyskania przychodu. Za zakupioną polisę ubezpieczeniową nie uzyskamy faktury VAT, ponieważ TU, podobnie jak instytucje finansowe są zwolnione z Vatu. Dlatego zgodnie z obowiązującym prawem druk opłacenia polisy jest równoważny fakturze VAT i jego kopia musi znajdować się w rozliczeniach księgowych. Fakturę VAT natomiast uzyskamy w przypadku, jeśli użytkujemy auto na zasadzie leasingu i ubezpieczenie płacimy konkretnej firmie leasingowej. Wtedy, by odliczyć koszt danego ubezpieczenia, firma leasingowa zobowiązana jest wystawić fakturę z doliczonym już VAT.

Tylko OC czy lepsze kompleksowe ubezpieczenia dla aut firmowych?

Uwzględniając możliwość odliczenia kosztów polisy ubezpieczeniowej od przychodów firmy, a także fakt, iż auto służbowe jest znacznie bardziej eksploatowane niż prywatne, warto zastanowić się nad jego kompleksowym ubezpieczeniem. Autocasco bowiem, nie tylko uchroni nas przed nagłymi wydatkami, związanymi z naprawą samochodu, lakierowaniem karoserii czy holowaniem z drogi, ale również zapewni nam samochód zastępczy, w sytuacji dłuższego unieruchomienia pojazdu. Brak środka transportu, zwłaszcza dla mniejszych firm, które nie posiadają floty samochodowej może bowiem w znacznym stopniu odbić się na działalności i dochodach, o wiele bardziej niż opłacenie rocznej składki polisy z tytułu AC. Ponadto Autocasco wydaje się być też niezbędne, jeśli z auta korzysta większa ilość kierowców (właściciel, dostawca, księgowa itp), bądź jeśli dziennie pokonujemy dłuższe, często męczące trasy. Autocasco, podobnie, jak OC możemy również odliczać od kosztów uzyskania przychodu, a więc w przypadku samochodu o wartości do 20 000 Euro w całości, powyżej 20 000 Euro, jedynie proporcjonalnie. Tak samo jak dla kierowców indywidualnych, również i dla przedsiębiorców Autocasco jest oczywiście ubezpieczeniem dobrowolnym, choć, jeśli decydujemy się na leasing, to w większości przypadków tego wyboru już mieć nie będziemy. Najczęściej bowiem w ramach umowy leasingowej, wymagane jest Autocasco, jako forma zabezpieczenia leasingodawcy od wszelkich losowych i nieprzewidzianych sytuacji.

Koszt ubezpieczenia OC i AC

Opłacając polisę ubezpieczeniową, zarówno z tytułu OC, jak i AC przedsiębiorcy muszą liczyć się zupełnie z innym taryfikatorem, często droższym, niż tym przygotowanym z myślą o indywidualnych użytkownikach pojazdów. Ogromne znaczenie ma tutaj definicja auta prywatnego i służbowego, gdzie najczęściej auto prywatne, zwłaszcza w małych jedno, bądź maksymalnie kilkuosobowych firmach będzie miało przypisanego jednego kierowcę, a więc również na podstawie jego danych obliczana będzie składka OC. Dla aut firmowych natomiast kryteria obliczania składki są uśredniane i przyjmowane według uzyskiwanych przeciętnych danych. Dzieje się tak na wskutek trudniejszego przyporządkowania jednego pojazdu do konkretnego kierowcy ( częste rotacje w firmie, bądź użytkowanie jednego auta przez wiele osób), jak i również posiadania większej ilości samochodów w danej firmie. Dla obliczenia składki AC ważna jest natomiast wartość rynkowa pojazdu. Niezależnie jednak od tego czy będzie to auto firmowe czy prywatne na koszt OC, jak i AC przełoży się również miejsce prowadzenia działalności ( kod pocztowy), ładowność auta, a także fakt czy jest to pojazd osobowy, czy ciężarowy.

Ubezpieczenie floty samochodowej.

Jeśli w firmie posiadamy co najmniej trzy samochody osobowe, bądź ciężarowe, możemy je ubezpieczać na zasadach floty samochodowej. Tutaj przede wszystkim różne Towarzystwa Ubezpieczeniowe zaoferują nam korzystne zniżki ( w myśl zasady – im więcej samochodów, tym większe zniżki), a ponadto możemy korzystać z tak zwanego Wskaźnika Intensywności Szkód, stosowanego dla flot samochodowych, składających się z przynajmniej trzech samochodów. Wskaźnik ten jest korzystny zwłaszcza, dla tych firm, które mogą pochwalić się bezszkodową jazdą, ale nie mają wypracowanych zbyt dużych, albo żadnych zniżek za poprzednie lata. Zastosowanie wskaźnika może natomiast zaowocować już 50% zniżką w pierwszym roku ubezpieczania się. W przypadku floty samochodowej, zarówno ubezpieczenie OC, jak i AC obliczane jest na podstawie średnio przyjętych kryteriów, co oznacza, że dla ubezpieczenia nie jest już ważne kto będzie w firmie dany pojazd użytkował.

O możliwości odliczaniu kosztów ubezpieczenia samochodowego, warto więc pomyśleć już przy zakupie auta i wprowadzaniu go w obieg firmy. Od tego bowiem, jak będziemy prowadzić księgowość, a także czy pojazd będzie stanowił własność prywatną czy firmową uzależnione będą możliwości odliczania składek OC czy AC.

Powiązane tematy