Autocasco i Assistance dla starszych aut
Posiadasz samochód straszy niż 10 lat i chciałbyś go ubezpieczyć? Co oprócz o...
Wciąż wielu kierowców swojego nowego samochodu szuka poza granicami kraju. Przy sprowadzaniu pojazdu musimy jednak pamiętać nie tylko o spisaniu właściwej umowy, ale również o wykupieniu ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, chyba że zdecydowaliśmy się na transport lawetą. Jak więc zrealizować wszelkie formalności z ubezpieczeniem?
Pierwsze tablice rejestracyjne, które posiada sprowadzone z zza granicy auto, to tablice tymczasowe, tak zwane wywozowe. Ich charakterystyczną cechą jest umieszczona w lewym rogu data terminu ważności, po którego upływie auto zostaje wyrejestrowane w danym kraju. Nowy właściciel może więc na tych tablicach poruszać się do upływu terminu ważności i również w tym czasie powinien dopełnić wszystkich formalności we właściwym Starostwie Powiatowym, by otrzymać właściwe tablice rejestracyjne. Wykupując tablice przewozowe możemy również od razu wykupić terminowe ubezpieczenie OC, które będzie ważne albo przez pięć dni (żółty pasek na tablicach) albo 30 (czerwony pasek na tablicach). Żółte tablice są wydawane także dla samochodów bez ważnego przeglądu technicznego. Tu należy pamiętać, że polskie prawo o ruchu drogowym dopuszcza do ruchu tylko te sprowadzone pojazdy na eksportowych tablicach, które posiadają ważne badania techniczne oraz ubezpieczenie OC. Zgodnie jednak z polskim prawem, nie od razu musimy wykupić dla naszego pojazdu roczną umowę OC, jakie więc mamy możliwości?
Załóżmy, że po kupieniu pojazdu i powrocie do kraju nie bardzo mamy czas śledzić wszystkie oferty Towarzystw Ubezpieczeniowych, a co za tym idzie podjąć decyzję na już o wykupieniu rocznej polisy z tytułu OC. Zwłaszcza jeśli interesuje nas cały pakiet z AC, NNW i Assistance. Auto jednak nie może być dopuszczone do ruchu drogowego bez ważnej polisy drogowej, dlatego kierowcy mogą tutaj skorzystać z pewnego odstępstwa jakim jest krótkoterminowe OC. Wystarczy, że posiadamy umowę kupna sprzedaży naszego pojazdu, by taką polisę za około 100 złotych wykupić w dowolnym Towarzystwie Ubezpieczeniowym. Od tego momentu nasz pojazd jest ubezpieczony na czas 30 dni i co ważniejsze polisa ta nie ulega automatycznemu przedłużeniu, nie ma więc znaczenia, z jakim TU ją zawrzemy. Jednakże w ostatnim dniu jej obowiązywania musimy pamiętać, by wykupić nową polisę bądź zdecydować o kontynuacji tej posiadanej. W przeciwnym razie grozi nam kara za brak ważnego OC, nawet jeśli przerwa będzie trwać tylko jeden dzień. Jeżeli chcemy ograniczyć formalności do minimum, możemy wykupić OC wraz z tablicami wjazdowymi. Ze względu na to, że tablice te są wystawiane imiennie, ich realizację możemy przeprowadzić jeszcze przed zakupem i sprowadzeniem auta zza granicy.
Dla tych, co są bardziej zdecydowani i wiedzą, z jakim TU chcą podpisać roczną umowę bądź właśnie mają niepowtarzalną okazję wykupienia tańszego ubezpieczenia, lepszym wyjściem będzie skorzystanie już z całorocznej polisy z tytułu OC. W tym przypadku sprowadzone z zagranicy auto musi mieć ważny przegląd, a do dopełnienia formalności niezbędna jest jeszcze umowa zakupu pojazdu i aktualne tymczasowe tablice rejestracyjne. Oczywiście nie zwalnia nas to z obowiązku zarejestrowania pojazdu we właściwym Starostwie Powiatowym, jednakże dzięki temu, że samochód będzie identyfikowany na podstawie tymczasowego numeru czy numeru VIN, roczne OC można zrealizować już wcześniej. Po dopełnieniu formalności należy jednak poinformować ubezpieczyciela o zmianie danych rejestracyjnych. W taki sam sposób wykupimy polisę z tytułu Autocasco, jeśli na przykład sprowadzany samochód jest „chodliwym towarem w Polsce bądź chcemy być od samego początku objęci kompleksową ochroną.
Patrząc na to, jak wiele aut z „przeterminowanymi” tablicami eksportowymi porusza się po polskich drogach, można wnioskować, że wciąż wielu kierowców nie przestrzega polskiego prawa. Być może jest to wynikiem zbyt małych konsekwencji, jakie ponosi właściciel pojazdu, w związku z nieterminowym dopełnieniem formalności. W przypadku jednak jazdy bez ważnego OC konsekwencje są bardzo dotkliwe, zarówno w postaci kar, nakładanych przez UFG, jak i kosztów za spowodowany wypadek czy kolizję drogową. Bądźmy więc mądrzy przed szkodą i ważne OC miejmy w kieszeni już przy przekraczaniu granicy.
Autocasco i Assistance dla starszych aut
Posiadasz samochód straszy niż 10 lat i chciałbyś go ubezpieczyć? Co oprócz o...
Śmierć właściciela pojazdu, a OC i inne formalności
Co zrobić z samochodem, ubezpieczeniem OC i rejestracją po śmierci prawowiteg...
Rejestracja auta krok po kroku - kiedy kupić OC?
Kupujesz nowe lub używane auto? Sprowadzasz auto z Unii Europejskiej lub spoz...
Karencja w polisach ubezpieczeniowych. Co to właściwie jest?
Kupujesz ubezpieczenie i myślisz sobie, że od razu i zawsze jest ważne? Możes...