Ubezpieczenie autoszyby. Warto ubezpieczać szyby w samochodzie?
Ubezpieczenie autoszyby to doskonałe rozwiązanie dla kierowców, których częst...
Porównując oferty firm ubezpieczeniowych na terenie Europy, można się szybko zorientować, że Polska wciąż zapewnia korzystne ceny polis z tytułu OC czy AC. Ceny te bowiem są często nawet o 50% niższe niż w pozostałych państwach. Nic więc dziwnego, że wiele osób mimo dłuższego pobytu za granicą, pozostawia auto na „polskich blachach”, by wciąż za OC płacić w tańszych złotówkach. No tak, to jednak obliguje do przywożenia auta co roku do Polski, choćby po to, by dokonać przeglądu. Łatwiej więc byłoby auto zarejestrować za granicą i płacić w Polsce, czy to jest jednak możliwe?
W standardzie przyjęte jest, że każdy pojazd zarejestrowany na terenie Polski musi posiadać również polisę z tytułu OC zawartą na okres 12 miesięcy. Reguluje to Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK z dnia 22 maja 2003 r. Ta sama ustawa określa również, na jakich warunkach ubezpieczony może być pojazd zarejestrowany poza granicami Polski. I zgodnie z artykułem 27 tej ustawy, właściciel takiego pojazdu ma prawo wykupić tak zwaną polisę krótkoterminową, zawieraną zazwyczaj na okres 30 dni. Polisa ta ma bowiem ułatwić właścicielowi pojazdu zrealizowanie wszelkich formalności, związanych z jego przerejestrowaniem.
Pod względem prawnym funkcjonuje więc tylko w określonych przypadkach. Krótkoterminowa polisa jest też polisą jednorazową, ponieważ nie ma możliwości jej przedłużenia, a wraz z ostatnim dniem jej trwania wygasa ona automatycznie. I jest to jedyna możliwość ubezpieczenia w Polsce pojazdu zarejestrowanego za granicą. Warto pamiętać, iż nawet jeśli właścicielowi w jakiś sposób uda się ominąć przepisy i zarejestrować taki pojazd w Polsce na pełne 12 miesięcy, to ta polisa i tak nie będzie pod względem prawnym respektowana. W sytuacji więc spowodowania kolizji drogowej kierowca jest traktowany tak, jakby prowadził pojazd bez ważnej polisy ubezpieczeniowej.
Tajemnicą Poliszynela jest również fakt, iż większość osób pracujących i mieszkających za granicą nie spieszy się z przerejestrowaniem własnego pojazdu, korzystając tym samym z tańszego ubezpieczenia OC w polsce. Tu jednak należy pamiętać o dwóch podstawowych kwestiach:
nierzadko polskie firmy ubezpieczeniowe zastrzegają sobie wypłatę odszkodowania z tytułu OC, jeśli właściciel pojazdu nie przybywał za granicą na urlopie bądź ma tam stałe czy czasowe zameldowanie,
wiele krajów np. Niemcy czy Wielka Brytania również wprowadziły przepisy, iż jeśli właściciel jest zameldowany na terenie danego kraju dłużej niż sześć miesięcy, to także samochód, który jest jego własnością musi być zarejestrowany na terenie danego państwa.
Może to więc oznaczać, że w przypadku kontroli drogowej czy co gorsza podczas kolizji bądź stłuczki, poruszanie się pojazdem na polskich tablicach rejestracyjnych będzie kosztować nas o wiele więcej, niż zarejestrowanie auta za granicą i korzystanie z rodzimych stawek ubezpieczeniowych.
Z tych samych względów również nie kalkuluje się przerejestrować pojazdu, by posiadając polskie tablice rejestracyjne, płacić tańsze OC, mieszkając np. we Włoszech, Francji, czy w Niemczech. Taki manewr ciągnie za sobą również pewnego rodzaju, wcale nie niskie koszta, między innymi dokonanie corocznego przeglądu w polskiej stacji diagnostycznej, co oznacza przynajmniej raz w roku wcale nie tanią wycieczkę do Polski. Ponadto przy przerejestrowaniu poniesiemy dodatkowe koszty np. w Urzędzie Skarbowym (zwolnienie z opłaty VAT) czy w wydziale komunikacyjnym (opłata za wydanie nowego dokumentu).
Płać ubezpieczenie OC tam gdzie faktycznie mieszkasz!
Jeśli więc właściciel pojazdu jest zameldowany na terenie Polski oraz z pewnych względów i tak często wraca do kraju, to zapewne dla niego pozostawienie pojazdu na polskich tablicach rejestracyjnych jest korzystnym rozwiązaniem. Jeśli jednak jest zameldowany również na terenie drugiego kraju i tam użytkuje w regularny sposób swój samochód, to powinien go również tam zarejestrować i ubezpieczyć. Nie ma natomiast możliwości, że np. auto zarejestrujemy w Monachium na terenie Niemiec, a pod Wrocławiem wykupimy polisę na cały rok.
Ubezpieczenie autoszyby. Warto ubezpieczać szyby w samochodzie?
Ubezpieczenie autoszyby to doskonałe rozwiązanie dla kierowców, których częst...
Polisa OC AC po sprzedaży samochodu
Sprzedałem samochód i co dalej? Co zrobić z polisą OC i AC? Jak wypowiedzieć ...
Ubezpieczenia OC, AC dla aut ciężarowych - powyżej 3,5 tony
Gdzie szukać ubezpieczeń dla ciężkich samochodów powyżej 3,5 tony. Które towa...
10 najbardziej popularnych towarzystw ubezpieczeniowych
Jeśli zastanawiasz się, które firmy ubezpieczeniowe są popularne w Polsce war...